Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Coraz lżej, coraz bezpieczniej

Cysterny na XX Międzynarodowych Targach "Stacja Paliw" 2013
21.06.2013 00:00:00
Konstruktorzy cystern prześcigają się w tworzeniu coraz lżejszych modeli, nadając zbiornikom kształty obniżające ich środek ciężkości, a przez to czyniące takie pojazdy bardziej stabilnymi i bezpiecznymi. Na tegorocznych, XX Międzynarodowych Targach "Stacja Paliw", mogliśmy oglądać dużą ekspozycję najnowszych modeli naczep cystern i autocystern.
Konstruktorzy cystern prześcigają się w tworzeniu coraz lżejszych modeli, nadając zbiornikom kształty obniżające ich środek ciężkości, a przez to czyniące takie pojazdy bardziej stabilnymi i bezpiecznymi. Na tegorocznych, XX Międzynarodowych Targach "Stacja Paliw", mogliśmy oglądać dużą ekspozycję najnowszych modeli naczep cystern i autocystern.
To najstarsza i największa wystawa branży paliwowej w Polsce. W ciągu trzech dni targi organizowane przez Polską Izbę Paliw Płynnych odwiedziło kilka tysięcy gości. W wystawie wzięło udział ponad 120 wystawców z Polski i zagranicy, m.in. z: Bułgarii, Czech, Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Turcji i Stanów Zjednoczonych. Zarówno wystawcy, jak i goście chwalili powrót do Warszawskiego Centrum EXPO XXI (rok temu, ze względu na mistrzostwa w piłce nożnej EURO 2012, Targi odbyły się w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska), z nowoczesną, przestronną halą, wygodnie zaaranżowanym terenem otwartym i dogodnym dojazdem z każdej strony Warszawy.
Stokota zmienia kształty
W ocenie Tomasza Bogusia, menedżera sprzedaży w firmie Stokota, tegoroczna edycja targów "Stacja Paliw" to niemal festiwal cystern.
- Ostatnio tak szeroką ofertę na tych targach widziałem jakieś 8-10 lat temu - po-wiedział.
Nasz rozmówca zwrócił uwagę na aktualną tendencję w projektowaniu cystern: coraz częściej przekrój zbiorników ma kształt owalny, zbliżony do eliptycznego. Dotychczas w przekrojach dominował kształt okrągły i tzw. kuferkowy. Jednak owalne są tańsze w produkcji i lżejsze.
Na stoisku Stokoty mogliśmy zaobserwować taką zmianę pokoleniową. Z jednej strony zabudowa cysterna ze zbiornikiem o tradycyjnym przekroju "kuferkowym", a z drugiej strony naczepa cysterna ze zbiornikiem o przekroju owalnym.
Firma Stokota będzie wprowadzać do oferty zbiorniki o nowoczesnych kształtach, zachowując wszakże równolegle zbiorniki w wersji tradycyjnej, jako że niektórzy nabywcy preferują znane, sprawdzone rozwiązania.
Zabudowana na 3-osiowym Volvo cysterna przeznaczona do transportu i dystrybucji paliw silnikowych, mieści 18 tys. litrów.
Natomiast 5-komorowa naczepa cysterna do transportu paliw zabiera 36 tys. l cieczy. Jest przygotowana do zamontowania instalacji pomiarowej. Jedna i druga to znane produkty Stokoty, sukcesywnie ulepszane, modyfikowane z uwzględnieniem uwag użytkowników.
Bioeco Sacim, czyli elipsa
Firma Bioeco Holding wprowadziła niedawno nowy model jednokomorowej, paliwowo-olejowej, najlżejszej w Europie cysterny o przekroju eliptycznym. Cysterna produkowana jest w ramach kooperacji we Włoszech, przez firmę Sacim. Tym samym na rynku naczep cystern pojawiła się nowa marka Bioeco Sacim. Bioeco Holding jest właścicielem marki oraz wyłącznym dystrybutorem w Europie Środkowej. Najważniejsze nowości w konstrukcji naczepy to jej eliptyczny przekrój, mała masa własna i duża ładowność. Kształt eliptyczny został zastosowany w celu poprawienia stabilności skrętnej oraz obniżenia środka ciężkości, co m ogromny wpływ na stabilność boczną na zakrętach. To najnowszy standard wprowadzany na rynki europejskie, mający istotne znaczenie dla bezpieczeństwa transportu. Aluminiowa konstrukcja, jedna komora i ograniczenie aparatury w efekcie oznacza niższą masę własną naczepy i jej większą ładowność. Zwykła cysterna zabiera nieco ponad 25 ton ładunku, a prezentowany model nawet do 28 ton.
Tank-Service (Rohr) - cylindryczno-eliptyczne
Na stoisku firmy Tank-Service mogliśmy obejrzeć zestaw - autocysternę i przyczepę cysternę. Firma z Piekar Śląskich wykorzystuje do zabudowy zbiorniki marki Rohr.
Andrzej Pieczyk, właściciel Tank-Service: - W ubiegłym roku na targach "Stacja Paliw" pokazaliśmy naczepę, która znalazła uznanie nabywców, 18 takich cystern kupił od nas Orlen. Teraz przygotowaliśmy zestaw z przyczepą, dla innego klienta. Warto zwrócić uwagę, że wykorzystaliśmy zbiorniki cylindryczno-eliptyczne. Jedna trzecia cysterny ma przekrój eliptyczny, dzięki czemu obniżony jest środek ciężkości i pojazd jest bezpieczniejszy w ruchu, bardziej stabilny. Jednocześnie taka konstrukcja pozwala zachować dużą pojemność - w tym przypadku zabudowa samochodu ma pojemność 20 tysięcy litrów, a przyczepa - 18,4 tys. l, ale maksymalna pojemność przyczepy może wynosić 26 tys. l. Zrobiliśmy już m.in. 46 takich cystern dla Statoil.
Cysterny proponowane przez Tank-Service mogą służyć do przewozu oleju napędowego, benzyny lub lekkiego oleju opałowego. Zarówno zabudowa jak przyczepa mogą występować w wersji dwu- lub trzyosiowej, do wyboru jest też ich podział na dwie do czterech komór.
Nowością jest zastosowany układ pomiarowy Bartec Tiger, który mierzy wszystkie produkty, zachowując ich czystość. Inaczej mówiąc - nie zostawia resztek z poprzednio mierzonej cieczy. Układ jest wyjątkowo lekki, według A. Pieczyka, w porównaniu z dotychczas stosowanymi układami, jest on lżejszy o około 100 kg, co przekłada się na większą ładowność cysterny.
Jak poinformował A. Pieczyk, firma Tank-Service, działająca od 16 lat, z marką Rohr współpracuje od trzech i jest obecnie jedynym jej przedstawicielem na Polskę, montując zbiorniki i świadcząc usługi serwisowe.
BC-LDS - hit targowy
Hitem targowym okazała się prezentowana przez firmę BC-LDS autocysterna ACP-9, przeznaczona do transportu paliwa lotniczego, wyposażona w urządzenia umożliwiające tankowanie i roztankowywanie statków powietrznych - śmigłowców i małych samolotów. Zdobyła ona główną nagrodę warszawskiej imprezy - Grand Prix XX Międzynarodowych Targów "Stacja Paliw" 2013. Jak ujawnił Mariusz Szymański, specjalista ds. handlu i marketingu w BC-LDS, takie autocysterny kupuje policja, wojsko i lotnicze pogotowie ratunkowe.
Tankowanie i roztankowywanie może przebiegać za pomocą głowicy typu CARTER lub za pomocą wylewki pistoletowej.
Prezentowany egzemplarz cysterny ACP-9 przeznaczony jest do pracy na lotnisku przy Wojskowych Zakładach Lotniczych.
Cysterna spełnia wymagania przepisów Umowy ADR oraz warunków technicznych dla pojazdów drogowych - może być rejestrowana i eksploatowana również na drogach publicznych poza terenem lotnisk.
Podczas wytwarzania cysterny ACP-9 zwrócono szczególną uwagę na wygodę eksploatacji urządzenia, rozwiązania chroniące przed ewentualnymi wyciekami produktu, trwałość oraz estetykę wykonania. Cysterna wyposażona jest w konieczne systemy zwiększające bezpieczeństwo eksploatacji w tym system Deadman oraz zabezpieczenie pojazdu przed ruszeniem podczas czynności załadunku bądź tankowania statku powietrznego.
Jednokomorowy zbiornik o pojemności nominalnej 9 m3 został wykonany ze stopu aluminium. Specyfika postępowania z paliwem lotniczym wymaga odpowiedniego, specjalistycznego wyposażenia zbiornika. Są to między innymi czujniki poziomu minimalnego i maksymalnego paliwa, specjalny zawór denny umieszczony w najniższym punkcie zbiornika służący do zlewania odstoju oraz zawór denny poboru paliwa zaopatrzony w specjalny kołnierz uniemożliwiający całkowite opróżnienie zbiornika.
Cysterna została zabudowana na 2-osiowym podwoziu Renault Midlum o DMC 16 t. Zastosowano układ dystrybucyjny do tankowania statków powietrznych ARU 200 H-AI. Układ dystrybucyjny umieszczony jest w szczelnej szafie na tylnym zwisie samochodu co umożliwia wygodny dostęp do tankowanego samolotu.
Firma BC-LDS wystawiła też naczepę cysterną paliwową typu NCP-37 w wersji transportowej, czyli bez układu dystrybucyjnego. Jak poinformował M. Szymański, właśnie takie cysterny cieszą się sporym popytem. Cysterna o masie własnej 5.500 kg ma pojemność 37 m sześc.
Szumlakowski i OMT - 5-letnie gwarancje
Szumlakowski, Zakład Produkcji i Remontu Cystern Drogowych, pokazał własną cysternę do przewozu materiałów niebezpiecznych (chemicznych). Marek Szumlakowski, prezes zarządu firmy, zwrócił uwagę, że jest to bardzo lekka cysterna w porównaniu z konkurencyjnymi wyrobami, które zwykle ważą ponad 7 ton, a w tym przypadku jest to tylko 6.850 kg. To efekt zastosowania m.in. lekkiej ramy.
- Jako jedyny w Polsce producent mamy na oferowane cysterny homologację europejską - podkreślił M. Szumlakowski.
Na stoisku firmy Szumlakowski można było też obejrzeć cysternę paliwową włoskiej marki OMT, której firma z Brzegu jest wyłącznym przedstawicielem na Polskę. Jak zapewniał nasz rozmówca, OMT jest liderem wśród producentów cystern we Włoszech. Na polski rynek wprowadzono je pół roku temu i do tej pory sprzedano już 10 sztuk. Czterokomorowa cysterna (załadunek odgórny i oddolny), wykonana z lekkiego stopu aluminium, mieści 33 tys. l paliwa. Jej masa własna, bez układu wydawczego, wynosi 4.960 kg (z układem o 100 kg więcej), a ładowność 29.040 kg. Wyposażona jest w układ dystrybucyjny ALMA z napędem hydraulicznym. Producent przewiduje także inne warianty liczby komór i pojemności. Zgodnie z najnowszymi trendami, cysterna ma przekrój o kształcie owalnym, zbliżonym do eliptycznego, co zapewnia jej obniżenie środka ciężkości, a to sprawia, że lepiej się prowadzi oraz zwiększa się bezpieczeństwo związane z przechyłami.
Nasz rozmówca pochwalił się też, że zarówno OMT, jak i Szumlakowski udzielają jako producenci wyjątkowo długiej, 5-letniej gwarancji na elementy konstrukcyjne cystern. - Żaden inny producent nie daje takiej gwarancji na naszym rynku - dodał.
ELDA (Willig) - włókno węglowe zamiast stali
PHU ELDA, Zakład Naprawy Autocystern w Nidzicy od ponad 20 lat zajmuje się modernizacją i naprawą cystern. Jego działalność została dostrzeżona w Europie, co zaowocowało podpisaniem umów o współpracy z potentatami w produkcji cystern. Firma partnerem oraz autoryzowanym serwisem m.in. producentów cystern drogowych - niemieckiego Willig i tureckiego Kässbohrer. W Warszawie firma zaprezentowała nową, innowacyjną naczepę cysternę Willig. To właściwie debiut niemieckiej marki w Polsce. Najważniejszą innowacją w konstrukcji tej naczepy jest szyna zamocowania osi, wykonana z włókna węglowego (opatentowana konstrukcja Karbon C-Rail Willig BC+). Dzięki zastosowaniu tego lekkiego materiału masa naczepy została obniżona o 200 kg.
To jest droższa konstrukcja od standardowej o około 5 tys. euro, ale, jak przekonuje producent, łatwo obliczyć, że zabierając w każdym kursie o 200 kg paliwa więcej, w ciągu kilku lat przewoźnik zwróci sobie różnicę w cenie. Maciej Prósiński, przedstawiciel firmy ELDA na targach zwracał też uwagę na wysoką jakość wykonania cysterny. Czterokomorowy egzemplarz wystawiany na "Stacji Paliw", o pojemności aż 43 tys. l został wyprodukowany dla odbiorcy niemieckiego.
Burg (LAG) - to, co się sprzedaje
Burg Polska Sp. z o.o. jest częścią międzynarodowego holdingu Burg Industries B.V. z siedzibą w Pijnacker w Holandii. Działalność holdingu związana jest przede wszystkim z produkcją oraz sprzedażą różnego rodzaju naczep, cystern, przyczep oraz zbiorników transportowych. Jednym z głównych producentów reprezentowanych przez Burg Polska jest belgijska firma LAG Trailers.
Na wystawie pojawiła się naczepa cysterna paliwowa LAG, sztandarowy wyrób tej marki na rynek polski, proponowana w wersji 4- i 5-komorowej, o pojemności 36 tys. l. Prezentowany egzemplarz posiadał instalacją pomiarowo-dystrybucyjną, ale w ofercie są też wersje transportowe. Pojazd w wersji transportowej waży około 5,2 t, a z instalacją wydawczą ok. 5,7 t.
To tyle, jeśli chodzi o cysterny. Podczas targów został ogłoszony wynik konkursu "Złota Stacja 2013", w którym zwyciężyła placówka firmy Danpol ze Złocieńca (ul. Czaplinecka), działająca w ramach sieci MOYA. W konkursie wzięły udział wybrane stacje paliw uczestniczące w programie jakościowym Złota Kropla, promującym markę prywatnych, niezależnych stacji paliw.
Organizatorzy zapraszają za rok na 21. Międzynarodowe Targi "Stacja Paliw" 2014.
Niektóre wyróżnienia i nagrody przyznane podczas 20. Targów
Wyróżnienie Rady Polskiej Izby Paliw Płynnych
Rohr & Tank-Service Sp. z o.o. Produkt: Pojazdy do przewozu paliw płynnych - autocysterna wraz z przyczepą. Pojazd wyposażony w zbiorniki cylindryczno-eliptyczne. Autocysterna wyposażona w najnowszy układ pomiarowy niemieckiej firmy BARTEC-TIGER 3003
Wyróżnienie Komisji Konkursowej
KURT WILLIG GmbH & CO. KG Produkt: WILLIG BC + - opatentowana szyna z włókna węglowego mocowania osi
Nagroda Publiczności
KURT WILLIG GmbH & CO. KG Produkt: WILLIG BC + - opatentowana szyna z włókna węglowego mocowania osi
Produkty Roku 2013:
Grupa I - logistyka i dystrybucja paliw:
BC LDS Bobkiewicz, Cholewiński Sp.J. Produkt: Autocysterna TYPU ACP-9 do tankowania statków powietrznych
Grand Prix 20. Międzynarodowych Targów "Stacja Paliw" 2013 - Lampa Prezesa Polskiej Izby Paliw Płynnych:
BC LDS Bobkiewicz, Cholewiński Sp.J. Produkt: Autocysterna TYPU ACP-9 do tankowania statków powietrznych
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.