Ciągniki siodłowe MAN TGA wyprodukowane przed modernizacją modelu, przeprowadzoną w 2004 r., są mniej skomplikowane technicznie od nowszych aut, ale problemy z elektroniką też ich nie omijają. Plusy tych ciężarówek to prosta mechanika, wytrzymałe silniki i tanie mechaniczne części zamienne.
Minusy to z kolei głośny i niezbyt oszczędny napęd, problemy z elektroniką oraz niezbyt trwałe zawieszenie szoferki.
TGA z silnikami wyposażonymi w pompę wtryskową produkowano do 2004 r. (Euro 2 lub 3), kiedy to zmodernizowano m.in. jednostki napędowe, wprowadzając wtrysk common rail (nowsze wersje mają oznaczenie D20 i D26). Ciągniki mają najczęściej standardową konfigurację osi i napędu 4x2 (rozstawy osi 3.600 i 3.900 mm), mogą się jednak zdarzyć wersje trzyosiowe (rozstaw osi 3.200, 3.900 lub 3.950 mm).
Oprócz wersji z największymi kabinami XXL ciągniki do transportu dalekobieżnego mają dość często drugą co do wielkości szoferkę XLX. Nieco tańsza w zakupie kabina ma wnętrze o wysokości 1.875 mm (XXL - 2.100 mm). Przekłada się to na mniejsze odległości między dolną i górną leżanką oraz górną leżanką i dachem. Duża jest trwałość elementów wnętrza, czego nie można powiedzieć o zawieszeniu szoferek.
Sześciocylindrowe silniki w TGA do modernizacji mają wersje mocy: 310, 360 i 410 KM. Wśród ich wad wymienić należy większy niż w nowszych silnikach hałas oraz wyższe spalanie. Jak w większości silników z wtryskiem bezpośrednim uważać trzeba na jakość oleju napędowego, który gdy jest zły, może uszkodzić pompę wtryskową. Silnik miewa także problemy z osprzętem, przede wszystkim z alternatorem i rozrusznikiem. W pojazdach z początku produkcji niezbyt trwałe było łożysko oporowe sprzęgła, któremu zdarzało się psuć już po około 250-300 tys. km. Typowym problemem jest rówież woda zbierająca się w intercoolerze - pomaga montaż kurka spustowego.
Generalnie jednak mechaniczną stronę TGA (mocno zbliżoną do cenionego poprzednika, MAN-a L2000) ocenić należy wysoko, gorzej z elektroniką, której w nowszym modelu jest sporo. Tak więc mamy już problemy z komunikacją z komputerem pokładowym oraz defekty immobilisera. Każde przeprogramowanie komputera wiąże się z wizytą w warsztacie posiadającym oprogramowanie producenta. Na pocieszenie: części mechaniczne mają atrakcyjne ceny i są łatwo dostępne.
Plusy
Prosta budowa mechaniczna. Wytrzymałe silniki. Tanie mechaniczne części zamienne.
Minusy
Głośny i niezbyt oszczędny napęd. Problemy z elektroniką. Niezbyt trwałe zawieszenie szoferki.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- TGA byłoby świetnym pojazdem, gdyby nie zaawansowana, ale nieco niedopracowana elektronika tego modelu. Przede wszystkim spotykamy się z problemem modułu ZBR, odpowiedzialnego za większość elektrycznych funkcji pojazdu. Jego awaria spowodowana nawet małym zwarciem objawia się np. tym, że pojazd traci kierunkowskazy. Zakup nowego modułu to około 4 tys. zł, kupno tańszej używanej części wiąże się z ryzykiem, że za chwilę stanie się to samo. Częste są także problemy ze sterownikiem odpowiedzialnym za przepływ powietrza do różnych układów pojazdu.
  
    
    
       | 
      Pojazd oceniany | 
      Konkurent | 
    
    
    
      | DMC zestawu tech. / administracyjna | 
      44.000 / 40.000 kg | 
      44.000 / 40.000 kg | 
    
    
      | Masa własna | 
      6.975 kg | 
      7.000 kg | 
    
    
      | Rozstaw osi | 
      3.600 mm | 
      3.550 | 
    
    
      | Poj. silnika / cylindry | 
      11,9 l / R6 | 
      12,1 l / R6 | 
    
    
      | Moc maksymalna | 
      410 KM | 
      420 KM | 
    
    
      | przy obr/min | 
      2.000 | 
      1.800 | 
    
    
      | Maksymalny moment obrotowy | 
      1.850 Nm | 
      2.000 Nm | 
    
    
      | przy obr/min | 
      1.500 | 
      1.200 | 
    
    
      | Skrzynia biegów | 
      ręczna 16 + 1 | 
      ręczna 12 + 1 | 
    
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 
      4.150 zł | 
      3.500 zł | 
    
    
      | Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) | 
      6.580 zł | 
      4.800 zł | 
    
    
      | Reflektor | 
      1.300 zł | 
      2.000 zł | 
    
    
      | Klocki hamulcowe | 
      890 zł / oś | 
      900 zł / oś | 
    
    
      | Filtr oleju | 
      90 zł | 
      368 zł | 
    
    
      | Filtr powietrza | 
      340 zł | 
      360 zł | 
    
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 
      350 zł | 
      350 zł | 
    
    
      | Zderzak przedni | 
      700 zł | 
      600 zł | 
    
    
      | Szyba czołowa | 
      600 zł | 
      700 zł | 
    
    
      | Chłodnica | 
      800 zł | 
      900 zł | 
    
  
  
    
    
    
       | 
      przebieg (tys. km) - cena netto | 
      przebieg (tys. km) - cena netto | 
    
    
      | 2001 | 
      1.000 - 55,9 tys. zł | 
      - | 
    
    
      | 2002 | 
      750 - 57,5 tys. zł | 
      820 - 65,0 tys. zł | 
    
    
      | 2002 | 
      800 - 58,0 tys. zł | 
      800 - 79,0 tys. zł | 
    
    
      | 2003 | 
      700 - 61,5 tys. zł | 
      849 - 85,5 tys. zł | 
    
    
      | 2003 | 
      695 - 63,0 tys. zł | 
      800 - 80,0 tys. zł | 
    
    
      | 2004 | 
      810 - 70,0 tys. zł | 
      725 - 91,0 tys. zł | 
    
    
      | 2004 | 
      640 - 73,9 tys. zł | 
      660 - 92,5 tys. zł |