Grupa Wielton koncentruje się na zagwarantowaniu odpowiedniego obłożenia produkcji oraz zapewnieniu kapitału obrotowego
Fot. Wielton
Przychody trzeciego w Europie producenta naczep, przyczep i zabudów samochodowych po dziewięciu miesiącach 2024 roku wyniosły 1.579 mln zł, malejąc o 35,4 proc. rdr. Grupa Wielton utrzymała jednak pozycje na większości kluczowych rynków, ze sprzedażą na poziomie 10.997 szt.
– Zmagająca się z dynamicznymi zmianami i licznymi wyzwaniami branża transportowa obecnie znajduje się w bardzo trudnej sytuacji, wskutek której rośnie liczba bankructw przedsiębiorstw sektora – powiedział Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton. – Wszystkie te czynniki sprawiają, że obecny popyt na nowe naczepy i przyczepy jest na niskim poziomie. W Grupie koncentrujemy się na walce o każde zamówienie, zapewnieniu odpowiedniego obłożenia produkcji oraz kapitału obrotowego. Wrześniowe targi IAA zaowocowały złożeniem nowych zamówień opiewających łącznie na kilkaset produktów. Mamy nadzieję, że wszelkie prowadzone z myślą o przyszłości Grupy Wielton działania optymalizacyjne przyniosą wymierne efekty, a odbicie rynku nastąpi w pierwszym półroczu przyszłego roku.
Po trzech kwartałach 2024 roku skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 1.579 mln zł spadając rdr. o ponad 35 proc. Skonsolidowany wolumen sprzedaży wyniósł 10.997 szt., w porównaniu do 15.684 szt. rok wcześniej. Grupa w tym czasie wypracowała wynik EBITDA na poziomie 10,7 mln zł, w porównaniu do 181,5 mln zł przed rokiem, przy marży EBITDA na poziomie 0,7 proc. wobec 7,4 proc. rok wcześniej. Mimo licznych wyzwań i przy znacznym schłodzeniu popytu na naczepy i przyczepy, Grupa utrzymała swoje pozycje na większości kluczowych europejskich rynków.
– Uhonorowanie firmy Geis PL tytułem „Przyjazny Pracodawca TSL 2022” to dla nas zaszczyt, ogromne wyróżnienie oraz potwierdzenie, że praca, jaką każdego dnia wykonujemy, aby budować angażujące i przyjazne miejsce pracy, przynosi efekt – powiedziała Dorota Wójcik, HR manager Geis PL. – Bycie przyjaznym i wspierającym pracodawcą jest nieodłączną częścią naszej kultury organizacyjnej. To nasze zobowiązanie wobec pracowników, które podejmujemy każdego dnia, dlatego też udział w Plebiscycie „Przyjazny Pracodawca TSL 2022” był dla nas okazją do sprawdzenia, czy wizja, kultura naszej organizacji, filozofia pracy, a także styl zarządzania zasobami ludzkimi składają się właśnie na słowo „przyjazny”. Mamy świadomość, że bycie przyjaznym i godnym zaufania pracodawcą wymaga nieustannej pracy, ale jednocześnie jesteśmy przekonani, że warto to robić - zwłaszcza dziś, w wymagającej i niepewnej rzeczywistości.
We Francji
Na zmniejszonym o ponad 17 proc. rynku francuskim, z udziałami na poziomie 15,8 proc. spółka Fruehauf utrzymała pierwszą pozycję. Podczas dziewięciu miesięcy 2024 roku Grupa Wielton w tym kraju sprzedała łącznie 1.992 pojazdy (ponad 32 proc. mniej rdr.) notując niemal 39 proc. rdr. mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem, na poziomie 309,4 mln zł. W tym okresie spółka Fruehauf kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad intermodalną naczepą kurtynową.
W Polce
W Polsce rynek naczep i przyczep zmniejszył się o 31,3 proc. rdr., a łączne udziały spółek Wielton i Langendorf wyniosły 12,5 proc., co dało Grupie drugą pozycję. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszył się o 37,1 proc. do poziomu 2.404 sztuk wobec 3.822 pojazdów rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 327,7 mln zł wobec 556,8 mln zł przed rokiem. Wykorzystując synergie grupowe, w trzecim kwartale br. roku spółka Wielton S.A. poszerzyła swoje portfolio o trzy modele naczep podkontenerowych Container Master X Light (z oferty Guillen) oraz trzy modele naczep kurtynowych Curtain Master City (z oferty Fruehauf).
W Wielkiej Brytanii
Na rynku brytyjskim, który w okresie styczeń-wrzesień 2024 roku zmniejszył się o ponad 31 proc., Grupa Wielton sprzedała 1.889 pojazdów (prawie 33 proc. mniej rdr.) generując 241,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 457,8 mln zł rok wcześniej. Z udostępnionych danych rejestracyjnych wynika, że spółka Lawrence David uplasowała się na trzeciej pozycji. Spowolnienie rynkowe Grupa wykorzystuje na promocję swoich rozwiązań i szerokiego portfolio.
W Niemczech
Piątą pozycję na zmniejszonym o 9,9 proc. rdr. rynku niemieckim po trzech kwartałach br., z udziałami na poziomie 2,5 proc., utrzymały spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci w tym okresie zarejestrowali 964 pojazdy tych marek wobec 922 sztuk w roku poprzednim. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 1.046 pojazdów, czyli o blisko 1 proc. więcej rdr. osiągając 188,9 mln zł przychodów, wobec 174,1 mln zł rok wcześniej.
W krajach Europy Środkowej i Wschodniej
W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie postępuje walka cenowa, w analizowanym okresie rynek zmniejszył się o ponad 20 proc. rdr., a udziały spółki Wielton wzrosły o 0,6p.p. do 6,4 proc. umacniając ją na piątej pozycji. Łącznie Grupa sprzedała tu 1.111 pojazdów, czyli o nieco ponad 14 proc. mniej rdr., osiągając mniejsze o 22 proc. rdr. przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 142,7 mln zł. Rozwój inwestycji infrastrukturalnych zaowocował wzrostem zapotrzebowania na wywrotki stalowe zarówno od klientów indywidualnych, jak i flotowych.
We Włoszech
Na rynku włoskim zmagającym się z krytycznym niedoborem kierowców zawodowych, spółki Viberti oraz Fruehauf odnotowały wzrost udziałów o 0,5 p.p. do poziomu 8,0 proc., dzięki czemu awansowały one na czwartą pozycję z piątej. Przy spadku rynku we Włoszech o 14,2 proc. rdr. Grupa w okresie styczeń-wrzesień 2024 roku sprzedała łącznie w tym kraju 733 pojazdy wobec 1.092 szt. rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem wyniosły 88,8 mln zł w porównaniu do 130 mln zł przed rokiem.
W Hiszpanii
Na rosnącym o 3,8 proc. rdr. rynku hiszpańskim, spółka Guillén odnotowała wzrost udziałów do poziomu 2,7 proc., co pozwoliło jej awansować na ósmą pozycję z dziewiątej. W tym okresie Grupa Wielton odnotowała niemal 16 proc. wzrost sprzedaży wolumenowej do poziomu 294 sztuk wobec 254 szt. przed rokiem. Po dziewięciu miesiącach przychody ze sprzedaży ogółem w tym kraju wyniosły 39,7 mln zł, wobec 47,6 mln zł rok wcześniej. Spółka Guillén w trzecim kwartale br. kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad nową zabudową typu furgon. (red)